Ik lag in mijn bed. Zo’n moment tussen waken en slapen in, ken je dat? Die momenten dat je onderbewuste van alles kenbaar kan maken. Ik kreeg een ingeving. Zo duidelijk hoorde ik dat mijn eerstvolgende blog over “luisteren” mocht gaan. Luisteren naar jezelf, luisteren naar de ander. Ik kreeg zelfs de titel door: “hoor jij dit echt?”. Eerlijk gezegd wilde ik een blog schrijven over weerstand. Toch liet deze boodschap me niet los. Zou ik er gewoon naar luisteren? Tenslotte ben ik zelf ook bezig met het thema luisteren. Luisteren naar mijn gevoel, luisteren naar mijn lichaam, werkelijk luisteren naar wat er binnenin mezelf leeft, luisteren naar de ander. Luisteren en waarnemen, wat een informatie levert dat telkens weer op. En vaak wordt luisteren onderschat in de communicatie. Werkelijk luisteren, doen we dat? Met nieuwsgierigheid, met onbevangenheid?
Jullie begrijpen het al, het onderwerp ‘weerstand’ is van het toneel verdwenen. In plaats daarvan ontstonden er maar liefst twee blogs over luisteren! Dit blog gaat over luisteren naar jezelf. Lees hier meer over luisteren naar de ander.

Luisteren naar jezelf

Oprah Winfrey zei ooit eens: “Your life is speaking to you – what is it saying?”
Ik vroeg mezelf af, wat fluistert er naar me? En hoor ik het? Zeker in deze tijd worden we zo in beslag genomen door bezigheden, verplichtingen en dagelijkse beslommeringen. We krijgen de hele dag door prikkels: tv, radio, computer, telefoon en social media. Ik vind het jammer als mijn innerlijke stem niet of nauwelijks door die ruis heen komt. En ik weet niet hoe het voor jou is, maar niet alleen de buitenwereld maakt het moeilijk om te luisteren, ook mijn eigen denken kan het luisteren flink vertroebelen. Zo’n hoofd vol automatismen, argumenten en meningen. Zelfs als we de stilte opzoeken, belet ons eigen denken ons vaak om oordeel loos waar te nemen en te luisteren. Je hoofd blijft spinnen en weven. Maar de innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze stem van het hart. Hoe kun je deze stem horen?

Luister naar je lichaam

Als ik luister, echt luister, dan word ik louter een doorgang, passiviteit, ontvankelijkheid. Als ik merk dat ik heen en weer wordt getrokken door te veel stemmen, dan merk ik dat mijn verwarring me er juist aan herinnert dat ik de stilte en het centrum in mezelf mag opzoeken. Vaak helpt het door te beginnen met luisteren naar mijn lichaam. Voor mij werkt het als ik een stille plek op zoek en gewoon even rustig ga zitten en me concentreer op mijn lichaam. Wat voel ik? Wat neem ik waar? Wat borrelt erop? Welke informatie komt er uit mijn eigen wezen? Het begrip en de inzichten die ik op deze momenten krijg zullen zich later manifesteren, ik hoef even helemaal niets anders dan te horen wat er komt. Al doe ik dit maar enkele minuten, het brengt me in contact met mijzelf en laat zien wat zich in het hier-en-nu aandient.

Las vaker momenten in dat je alleen bent

Op ontdekkingsreis met jezelf gaan, vaak gunnen we onszelf de tijd niet. Toch hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Een paar minuten per dag de rust nemen om te voelen wat er van binnen leeft, brengt je in contact met je eigen wezen en wijsheid. Creëer af en toe tijd om even te niksen, te rommelen en dan ineens te merken dat je wat invalt. Je hebt de kans om te mijmeren en kunt je ideeën en gedachten de vrije loop laten. Hierdoor krijg je zicht op wat belangrijk voor je is.
Of ga eens even helemaal off-line, laat je telefoon thuis en maak een (korte) wandeling. Las wat vaker momenten in dat je alleen bent, wees gewoon even met jezelf en maak tijd voor jezelf zoals je die ook voor anderen maakt.

Zit je denken je dwars?

Wanneer je kiest voor een (korte) meditatie, visualisatie of luisteren naar je lichaam, dan wil het denken je nog weleens dwarsbomen. Daar zit je dan, op je stille plekje in huis. Je bent nog bezig met wat je net gedaan hebt of zo nog moet doen. Je zit niet lekker. Je hoort je eigen denken raaskallen en allerlei gedachten schieten door je heen. Wat nou innerlijke stem! Ja, je denken kan je ontspanning behoorlijk verstoren. Verzet je dan niet. Laat je denken maar komen. Zeg alles wat er in je opkomt. Echt alles. Na een poosje wordt het rustig. Dan kun je alsnog de tijd nemen om te luisteren.
Een andere mogelijkheid is om een ontspannings- of ademhalingsoefening te doen. Door met je aandacht naar je lichaam te gaan wordt je denken rustiger. En…. oefening baart kunst. Je zult merken dat aandacht voor jezelf te trainen is. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

Doe wat bij je past

Er is geen waarheid over “in contact komen met jezelf”. Kies dus vooral voor datgene wat bij je past. Experimenteer, ervaar en kijk wat voor jou werkt. Vraag aan jezelf “wat doet het met me?” in plaats van “wat denk ik ervan”. Je denken en ratio zijn belangrijk, maar je bent meer dan je denken alleen. Wanneer je gebruik kunt maken van je totale bewustzijn, heb je een enorm potentieel ter beschikking. Werkelijk luisteren naar jezelf leert ons dat het leven miljoenen alternatieven voor antwoorden en dilemma’s heeft. Er zijn geen geheimen, omdat alle antwoorden al in ons zitten.

Wil jij luisteren naar jezelf?
Geef je leven vorm en zet jouw stappen ->

Wil jij luisteren naar jezelf?
Geef je leven vorm en zet jouw stappen ->

Luisteren naar jezelf, is een ontmoeting met jezelf
Wanneer je luistert naar jezelf, zal je schatten ontdekken
Wanneer je naar jezelf luistert, kun je jouw eigen zonsopgang niet mislopen